fbpx

Bez względu na to, jak długo trwał związek oraz kto podjął decyzję o rozstaniu, utrata bliskiej osoby może powodować ogromny ból emocjonalny. Jest to pewnego rodzaju strata, która wiąże się z żałobą i czasem na opłakiwanie utraconego związku. Jaki jest zatem proces gojenia złamanego serca i jak poradzić sobie po rozstaniu?


“Zawsze trzeba wiedzieć, kiedy kończy się jakiś etap w życiu. Jeśli uparcie chcemy w nim trwać dłużej niż to konieczne, tracimy radość i sens tego, co przed nami.”
– Paulo Coelho

5 etapów żałoby po zakończonym związku?

W książce On Death and Dying (1969) Elizabeth Kubler-Ross przedstawiła pięć etapów żałoby, jakich doświadczamy po śmierci bliskiej osoby. Przez te same etapy możemy przechodzić na skutek utraconego związku, który także wiąże się ze stratą ważnej dla nas osoby w życiu. Przedstawiają się następująco:

I. Szok i zaprzeczenie.

Zaprzeczenie w początkowych etapach rozstania jest naturalną reakcją na trudną wiadomość. Jest niczym ochronny bufor, który pomaga znieczulić się na bolesne doświadczenia i dający czas na stopniowe przystosowanie się do nowych wydarzeń. Na tym etapie nadal możesz mieć nadzieję, że jest to chwilowa sytuacja i wkrótce wszystko wróci na swoje miejsce. Niezwykle pomocna może okazać się tutaj rozmowa i wsparcie bliskich osób.

Przykładowe myśli osoby na etapie szoku i zaprzeczenia po niedawnym zakończeniu związku:

To niemożliwe. To pewnie tylko kolejna kłótnia. Potrzebuje czasu dla siebie. Przemyśli sprawę i za niedługo się odezwie. Już niebawem będziemy znowu razem.

II. Gniew.

Powoli dochodzi do ciebie, że to wszystko się dzieje naprawdę. W tym momencie możesz odczuwać gniew, złość czy też wściekłość. I są to jak najbardziej naturalne emocje, które towarzyszą rozstaniu. Złość może także maskować smutek czy lęk, które na tym etapie są niezwykle trudne w przeżywaniu. Zazwyczaj pojawia się w stosunku do byłego partnera, świata, samego siebie czy też innych ludzi. Podczas gniewu ważne jest, aby nie podejmować pochopnych decyzji, których z czasem możesz żałować. Poszukaj przydatnych dla siebie sposobów na wyrażanie złości.

Jak on mógł mi to zrobić! Dlaczego mnie to spotkało! Nienawidzę jej! Jak po tym wszystkim oni nadal mogą się z nią przyjaźnić! To wszystko moja wina!

zobacz więcej: https://wellbee.pl

III. Targowanie się.

Na tym etapie możesz szukać sposobów na odzyskanie byłego partnera. Chcesz zrobić wszystko, aby tylko cofnąć się w czasie, zmienić bieg zdarzeń i naprawić utraconą relację. Możesz odczuwać zagubienie, bezradność, poczucie winy czy też zawstydzenie.

W czasie intensywnych emocji targowanie jest sposobem na  odzyskanie kontroli nad własnym życiem. Jest to jak najbardziej naturalna reakcja. Negocjujesz sam ze sobą, że jeżeli tylko zadbasz o siebie, zaczniesz biegać, zapiszesz się na lekcje hiszpańskiego, to były partner zauważy te zmiany i wróci do ciebie.

Zmienię się dla niej! Zobaczy jak bardzo mi zależy. Dajmy sobie jeszcze jedną szansę. Tak będzie lepiej.

IV. Przygnębienie i depresja.

Jest to najintensywniejszy, ale też potrzebny i naturalny etap w przeżywaniu straty. W tym momencie stopniowo godzisz się z faktem, że partner odszedł i związek się zakończył. Wszystko ci o nim przypomina. Pojawia się zatem smutek, rozpacz, uczucie pustki, bezsilność i bezradność. Mimo że będzie to trudne, daj sobie przestrzeń i pozwól sobie na przeżywanie tych emocji. Jest to czas refleksji nad tym co zostało utracone, nad własnym życiem i nad samym sobą. Jest to czas na opłakiwanie związku!

Uważaj natomiast na to, aby do radzenia sobie z trudnymi emocjami nie stosować nieadaptacyjnych sposobów, takich jak: alkohol, narkotyki, objadanie się czy przypadkowy seks. Pomocny może okazać się spacer, kąpiel czy też słuchanie ulubionej playlisty. Zatroszcz się o siebie. Na tym etapie szczególnie ważne może się okazać wsparcie bliskich osób. Jeśli trudne emocje są niezwykle intensywne i utrzymują się przez długi czas, warto zastanowić się nad konsultacją ze specjalistą zdrowia psychicznego (np. psychologiem czy psychoterapeutą).

To już naprawdę koniec. Nie mogę bez niego żyć. Bardzo za nią tęsknię. Była dla mnie wszystkim. Dlaczego to tak boli. 

V. Akceptacja

Przychodzi etap, w którym jesteś w stanie pogodzić się ze stratą. Nie oznacza to natomiast, że już nigdy nie pojawi się smutek – nadal możesz go odczuwać. Być może w poprzednich etapach straty poznałeś bliżej siebie, wydobyłeś swoje zasoby i zrozumiałeś własne potrzeby. Jest to zatem dobry czas na stopniowe posuwanie się naprzód i odbudowywanie swojego życia. Na przywracanie elementów, których być może zabrakło w związku, takich jak pielęgnowanie przyjaźni, hobby czy wyznaczanie nowych celów. 

Jest mi przykro, że tak się stało, ale czas iść dalej. Zatroszczę się o siebie. Skoncentruję się na tym, co dla mnie ważne i na swoich potrzebach.

terapia online depresji
Z problemami z rozstaniem może pomóc psychoterapia przez internet: https://wellbee.pl/

Czy da się naprawić złamane serce?

Przez etapy żałoby przechodzimy, gdy doświadczamy wiele strat w ciągu życia – zarówno straty partnera, przyjaciela, ukochanego zwierzaka czy też zdrowia. Jest to naturalna reakcja na utratę kogoś lub czegoś ważnego w naszym życiu. Każdy może pozostawać inną ilość czasu w poszczególnych etapach oraz przechodzić przez nie w różnej kolejności. Kiedy złamiemy nogę, dajemy sobie czas na zrośnięcie kości.

Przy złamanym sercu także powinniśmy dać sobie czas na jego poskładanie, poprzez przejście w odpowiednim dla nas czasie przez etapy straty. To, jak długo będzie to trwało zależy od wielu czynników, od długości związku, zaangażowania czy też okoliczności, w jakich się znajdujemy. Do pełnego pogodzenia się ze stratą ważne jest dojście do etapu akceptacji, wtedy dopiero jesteśmy w pełni gotowi na odbudowywanie własnego życia.

Niepokojącym sygnałem może być utknięcie przez dłuższy czas na jednym z etapów, co może powodować znaczny ból i cierpienie. Warto wtedy zgłosić się po pomoc do bliskich osób czy też specjalistów zdrowia psychicznego (psychologa czy też psychoterapeuty), którzy pomogą Ci w procesie składania złamanego serca.


logo wellbee psychoterapia on-line

Zrób przegląd własnych emocji, bo każda z nich ma znaczenie

Pozwól sobie na przeżywanie emocji, których doświadczasz na poszczególnych etapach żałoby po utracie związku. Możesz czuć: złość, smutek, żal, lęk, bezsilność czy też bezradność. Możesz czuć wszystkie emocje, bo przecież straciłeś kogoś ważnego w swoim życiu. Nie staraj się z nimi siłować i ich tłumić. Są one jak najbardziej naturalne i potrzebne. Tłumione emocje nie znikają w eterze, tylko mogą się odzywać w późniejszych etapach naszego życia. Zaprzeczanie emocjom czy stwierdzenia typu “weź się w garść”, to jak porównanie bólu emocjonalnego do próby rozchodzenia złamanej nogi. Niezbyt dobra rada, prawda?

Podczas rozstania możemy odczuwać odrzucenie, które jest jedną z najbardziej bolesnych emocji. Badania tomograficzne pokazują, że aktywuje ono dokładnie te same obszary w mózgu, co ból fizyczny. To dlatego zmierzenie się z rozstaniem jest tak bolesne. 

Złamane serce to zły doradca

Po rozstaniu do głosu dochodzi idealizujący umysł, przywołujący same najwspanialsze wspomnienia związane z byłym partnerem. Wydobywa on chwile, kiedy czuliśmy się szczęśliwi, wyjątkowi, przypomina jego uśmiech, snuje wyobrażenia jak cudownie mogłoby być razem w przyszłości. Umysł podpowiada, że został nam odebrany ktoś perfekcyjny! Dlatego też skłania do gorączkowego odświeżania social mediów byłego partnera i oglądania wspólnych zdjęć z wakacji. Za wszelką cenę będzie chciał odszukać drugie dno i dowiedzieć się, co tak naprawdę było powodem rozstania. Choć jest to naturalne, to praktyki te nie wpływają pozytywnie na proces składania złamanego serca, a jedynie nasilają ból emocjonalny.

To, na czym koncentrujemy się znacznie mniej po rozstaniu, to irytujące przyzwyczajenia byłego partnera, kompromisy, kłótnie, chwile płaczu, smutku, złości, wałkowania wciąż tych samych problemów. Sęk nie jest w tym, aby go oczerniać lecz zobaczyć, że w związku bywały zarówno wspaniałe, jak i gorsze momenty, co pozwoli ci z perspektywy spojrzeć na przekonanie, że już nigdy nie znajdziesz nikogo równie wyjątkowego.


Baza dobrych psychoterapeutów online

Skorzystaj z sieci wsparcia – spróbuj sobie pomóc

Dla części osób po rozstaniu, niezwykle pomocna może okazać się rozmowa z przyjacielem lub inną bliską osobą. Dzięki niej można otrzymać wsparcie, poukładać to, co dzieje się naszej głowie, a także obniżyć napięcie emocjonalne. Część osób natomiast nie będzie chciała poruszać tematu byłego partnera, gdyż rozmowa o nim może okazać się zbyt bolesna. Jest to jak najbardziej w porządku.

Zastanów się, czego teraz potrzebujesz i co mogłoby ci pomóc. Bez względu na to, czy będziesz chciał rozmawiać o utraconym związku, czy też nie, warto utrzymywać kontakt ze znajomymi.

Daje to poczucie, że nie pozostajemy z tym wszystkim sami, a także  okazję do zobaczenia, że mamy także inne obszary w życiu poza utraconym związkiem. Ponadto, jeśli masz poczucie, że dotychczasowe sposoby radzenia sobie nie są wystarczające, niepokoi cię intensywność twoich emocje czy też odmienne zachowanie, możesz zgłosić się po pomoc do psychologa, interwenta kryzysowego lub psychoterapeuty.

Doświadczanie kryzysu po rozstaniu jest naturalne. Każde życzliwe wsparcie może okazać się pomocne podczas przeżywania straty.  

autorka:

Monika Kawecka – psychoterapeutka poznawczo – behawioralna

Psycholog i psychoterapeutka w trakcie 4-letniego szkolenia z psychoterapii behawioralno-poznawczej na Uniwersytecie SWPS. Ukończyła Studium Interwencji Kryzysowej, rekomendowane przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne. 

Doświadczenie kliniczne zdobywała w wielu ośrodkach psychologicznych w Polsce, na Sri Lance i w Wielkiej Brytanii, m.in. w Dolnośląskim Centrum Zdrowia Psychicznego, Polish Psychologists Association w Londynie, National Council For Mental Health Sahanaya in Sri Lanka – podczas pięciomiesięcznego stażu w szpitalu psychiatrycznym na Sri Lance, a także pracując jako psycholog-interwent kryzysowy w Fundacji NON LICET i Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie we Wrocławiu. 

Literatura:

  • Kubler-Ross, E. (1969). On Death and Dying.
  • Winch, G. (2018). How to Fix a Broken Heart. 
  • Gilliland, B. E., James, R. K. (2004). Strategie interwencji kryzysowej. 
  • Winch, G. (2016). Emocjonalne SOS. Jak uleczyć negatywne emocje.



Wybierz 1 z nurtów terapeutycznych i znajdź psychoterapeutkę lub psychoterapeutę online, którzy w nim pracują:



#porozmawiajmy czym jest nadmierna kompensacja? czym są schematy DDA DDD depresja deprywacja emocjonalna dobrostan psychiczny dzień walki z depresją emocje jak schematy wpływają na nasze życie Monika Dąbrowska monika kawecka męska depresja męska psychika nadmierna kompensacja opiekun terapii podporządkowanie projekt the presja psycholog psychologia psychoterapeuci piszą psychoterapeutka psychoterapia psychoterapia młodzieży psychoterapia online psychoterapia online cennik schemat definicja schematy schematy zachowania Sieć Przyjaciół Zdrowia Psychicznego stres syndrom DDD terapia depresji terapia online ceny terapia online warszawa toksyczne relacje uczucia uzależnienie od drugiej osoby wellbee wewnętrzny krytyk wpływ dzieciństwa na dorosłość wypalenie zawodowe zdrowie psychiczne związki i relacje międzyludzkie


wróć na wellbee.pl >
Wpisz komentarz